czwartek, 5 czerwca 2014

Biznesowa wizja przyszłości Warszawy



Jak ludzie biznesu z różnych regionów Polski postrzegają Warszawę? Jedni widzą w niej potencjał utożsamiając ze Stadionem Narodowym i Wisłą, inni oceniają jedynie przez pryzmat zabytków i atrakcji turystycznych – Łazienek czy Pałacu Kultury i Nauki. Jaką przyszłość według przedsiębiorców ma stolica, sprawdzała magistrantka SWPS.
Z czym kojarzy ci się uczelnie Warszawa? Jak widzisz jej przyszłość? Jakie emocje wywołuje? Takie pytania zadano 60 osobom zajmującym kierownicze stanowiska lub prowadzącym własną firmę. Jakie są różnice w postrzeganiu Warszawy w dwóch grupach aktywnych zawodowo przedsiębiorców: stale mieszkających i pracujących w Warszawie oraz żyjących i działających w innych miastach Polski takich jak: Szczecin, Koszalin, Wrocław, Łódź i Bielsko-Biała.
Wyniki badań pokazują, że biznesmani z Warszawy lepiej oceniają stolicę niż ludzie biznesu z innych miast. – Przebadani przeze mnie biznesmani uważają to miasto za bardziej atrakcyjne, określając je jako szczere i ekscytujące. Przyszłość miasta widzą w nowoczesności, której symbolem dla warszawskich przedsiębiorców jest Stadion Narodowy i zmieniająca się przestrzeń nad Wisłą .
Warszawa kojarzona raczej z historią i zabytkami, z submarkami takimi jak Łazienki Królewskie i Pałac Kultury wskazywanymi jako symbole miasta – tak stolicę postrzegają osoby zatrudnione na kierowniczych stanowiskach spoza Warszawy. Co więcej, w obu badanych grupach w wizjach przyszłości Warszawy najdalej uplasował się Sejm i Senat. – Można to tłumaczyć faktem, iż badana submarka generowała najwięcej skojarzeń negatywnych, a co najważniejsze pokazuje to, iż parlament RP ma najmniej skojarzeń wspólnych z samym miastem.
Takie spostrzeganie marki miasta, odmienne z perspektywy człowieka biznesu mieszkającego w Warszawie i odwiedzającego ją, stwarza trudność w budowaniu spójnego wizerunku miasta i jest wyzwaniem dla osób zarządzających marką. – W budowaniu tożsamości marki miasta ważne jest, by była ona spostrzegana w spójny sposób przez różne grupy interesariuszy. Należałoby zatem podjąć takie działania w tworzeniu wizerunku Warszawy, aby był on spójny. Trudność polega na tym, że miasto zawsze jest spostrzegane inaczej przez jego mieszkańców i przyjezdnych. Rozwiązaniem jest tutaj znalezienie „wspólnego mianownika”, tych cech i skojarzeń do uczelnie Warszawa, które są podobnie spostrzegane z perspektywy mieszkańca i gościa.
Badanie zostało przeprowadzone w ramach pracy magisterskiej w 2013 roku w SWPS, na grupie 28 kobiet i 32 mężczyzn w wieku 22-69 lat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz