Jak ludzie biznesu
z różnych regionów Polski postrzegają Warszawę? Jedni widzą w niej potencjał
utożsamiając ze Stadionem Narodowym i Wisłą, inni oceniają jedynie przez
pryzmat zabytków i atrakcji turystycznych – Łazienek czy Pałacu Kultury i
Nauki. Jaką przyszłość według przedsiębiorców ma stolica, sprawdzała
magistrantka SWPS.
Z
czym kojarzy ci się uczelnie Warszawa? Jak widzisz jej przyszłość? Jakie emocje
wywołuje? Takie pytania zadano 60 osobom zajmującym kierownicze stanowiska lub prowadzącym
własną firmę. Jakie są różnice w postrzeganiu Warszawy w dwóch grupach
aktywnych zawodowo przedsiębiorców: stale mieszkających i pracujących w
Warszawie oraz żyjących i działających w innych miastach Polski takich jak:
Szczecin, Koszalin, Wrocław, Łódź i Bielsko-Biała.
Wyniki
badań pokazują, że biznesmani z Warszawy lepiej oceniają stolicę niż ludzie
biznesu z innych miast. – Przebadani przeze mnie biznesmani uważają to miasto
za bardziej atrakcyjne, określając je jako szczere i ekscytujące. Przyszłość
miasta widzą w nowoczesności, której symbolem dla warszawskich przedsiębiorców
jest Stadion Narodowy i zmieniająca się przestrzeń nad Wisłą .
Warszawa
kojarzona raczej z historią i zabytkami, z submarkami takimi jak Łazienki
Królewskie i Pałac Kultury wskazywanymi jako symbole miasta – tak stolicę
postrzegają osoby zatrudnione na kierowniczych stanowiskach spoza Warszawy. Co
więcej, w obu badanych grupach w wizjach przyszłości Warszawy najdalej
uplasował się Sejm i Senat. – Można to tłumaczyć faktem, iż badana submarka
generowała najwięcej skojarzeń negatywnych, a co najważniejsze pokazuje to, iż
parlament RP ma najmniej skojarzeń wspólnych z samym miastem.
Takie
spostrzeganie marki miasta, odmienne z perspektywy człowieka biznesu
mieszkającego w Warszawie i odwiedzającego ją, stwarza trudność w budowaniu
spójnego wizerunku miasta i jest wyzwaniem dla osób zarządzających marką. – W
budowaniu tożsamości marki miasta ważne jest, by była ona spostrzegana w spójny
sposób przez różne grupy interesariuszy. Należałoby zatem podjąć takie
działania w tworzeniu wizerunku Warszawy, aby był on spójny. Trudność polega na
tym, że miasto zawsze jest spostrzegane inaczej przez jego mieszkańców i
przyjezdnych. Rozwiązaniem jest tutaj znalezienie „wspólnego mianownika”, tych
cech i skojarzeń do uczelnie Warszawa, które są podobnie spostrzegane z perspektywy
mieszkańca i gościa.
Badanie
zostało przeprowadzone w ramach pracy magisterskiej w 2013 roku w SWPS, na
grupie 28 kobiet i 32 mężczyzn w wieku 22-69 lat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz